Είναι μια μέθοδος εκπαίδευσης η οποία βασίζεται σε επιστημονικές μελέτες και δεδομένα. Κύριο χαρακτηριστικό της είναι η απουσία οποιασδήποτε μορφής βίας και καταναγκασμού.

Με τον όρο θετική εκπαίδευση, αναφερόμαστε στις σύγχρονες, επιστημονικές μεθόδους εκπαίδευσης διαχωρίζοντάς τες από τις παλαιότερές, παραδοσιακές.

Με τον όρο «παραδοσιακή εκπαίδευση», αναφερόμαστε στις παλαιότερες μεθόδους εκπαίδευσης. Η «παραδοσιακή εκπαίδευση», έχει τις βάσεις τις σε παλαιότερες θεωρίες (όπως η «κυριαρχία» και ο «ο αρχηγός της αγέλης), υποστηρίζει ότι ο σκύλος είναι ένα πλάσμα που θέλει να ανέβει στην ιεραρχία της ομάδας – οικογένειάς του (αγέλης) με σκοπό να ηγηθεί.

Ως συνέπεια, ο ιδιοκτήτης πρέπει να αποθαρρύνει οποιαδήποτε μορφή ανυπακοής, καθώς ο σκύλος μπορεί να την εκλάβει ως αδυναμία και να προσπαθήσει να κυριαρχήσει.

Χαρακτηριστικό της παραδοσιακής εκπαίδευσης είναι η χρήση της βίας, του εξαναγκασμού και του καταναγκασμού.

Το μάλωμα είναι μια πολύ λεπτή διαδικασία. Αν κάποιος δεν είναι ειδικά εκπαιδευμένος οι πιθανότητες να το πετύχει σωστά είναι εναντίων του.

Απόδειξη: Τις περισσότερες φορές που θα μαλώσουμε ένα σκύλο ή δεν θα φέρει αποτέλεσμα (συνεχίζει την ανεπιθύμητη συμπεριφορά αμέσως ή μετά από λίγο) ή δημιουργούνται άλλα, μερικές φορές χειρότερα, προβλήματα (π.χ. να φοβάται, να αγριεύει, να κάνει φασαρία ή ζημιές…)

Οτιδήποτε και αν κάνει ο σκύλος σας, υπάρχει λόγος (ανεβαίνω απάνω σου για να παίξω ή για χάδια, δαγκώνω για να παίξω ή γιατί με ενοχλείς, γαυγίζω γιατί θέλω κάτι…)

Το μάλωμα, ακόμα και αν γίνει σωστά, μπορεί να διακόψει την συμπεριφορά, ωστόσο, αυτό είναι το σύμπτωμα, όχι η αίτια. Ο σκύλος μπορεί να σταματήσει να χοροπηδά απάνω σου αλλά δεν θα καλύψει την ανάγκη του για παιχνίδι ή χάδια, μπορεί να σταματήσει να γαυγίζει αλλά δεν θα φύγει η ανάγκη για επικοινωνία.

Αποτέλεσμα: Περισσότερα προβλήματα.

Λύση: Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην επικοινωνία, την κατανόηση και την εμπιστοσύνη.

Χρησιμοποιώντας διάφορες φιλοζωικές τεχνικές, εξηγούμε στον σκύλο ότι οι ανάγκες του θα καλυφθούν αρκεί να ακολουθήσει τις συμβουλές μας.

Η διαδικασία μπορεί να μοιάζει δύσκολη και πολύπλοκη, όμως, είναι πολύ πιο απλή και εύκολη από το να μαλώνουμε το σκύλο κάθε φορά που κάνει κάτι που δεν μας αρέσει.

Ιδανικά, τους πρώτους δυο μήνες το κουτάβι πρέπει να μείνει με τους γονείς και τα αδέρφια του.

Σε αυτό το διάστημα μπαίνουν οι βάσεις για την τουαλέτα και, μέσα από το παιχνίδι με τα αδέρφια του, αναπτύσσονται διάφορες κοινωνικές δεξιότητες.

Κουτάβια που απομακρύνονται από την πρώτη οικογένειά τους νωρίτερα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν προβλήματα όπως φοβίες, άγχος αποχωρισμού, έντονο δάγκωμα…

Το πρώτο που πρέπει να έχουμε υπόψη μάς είναι ότι ένας σκύλος μπορεί να εκπαιδευτεί σε οποιαδήποτε ηλικία.

Ωστόσο, υπάρχουν κάποια πράγματα που, όσο πιο νωρίς τα κάνουμε, τόσο πιο γερές βάσεις δημιουργούμε.

Η ιδανική ηλικία για να ξεκινήσουμε να εκπαιδεύουμε ένα σκύλο είναι αμέσως μόλις τον αποκτήσουμε, ιδανικά σε ηλικία 2 μηνών.

Σημαντικό είναι να θυμόμαστε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της σωστής εκπαίδευσης είναι στους ιδιοκτήτες και όχι στο σκύλο.

Συνεπώς, όσο και αν μπορεί να σας φαίνεται περίεργο, στο Μίλα στο Σκύλο σου προτείνουμε, αν υπάρχει η δυνατότητα, η εκπαίδευση να ξεκινήσει λίγες ημέρες πριν αποκτήσετε τον σκύλο.

Λίγες ώρες συζήτησης και εξάσκησης με έναν έμπειρο εκπαιδευτή μπορούν να σας δώσουν γνώσεις που, κατά την πρώτη μέρα συμβίωσής με το τετράποδο νέο μέλος της οικογένειας, μπορούν να σας γλυτώσουν από πολλά προβλήματα, άγχος και ταλαιπωρία…

Μίλα στο Σκύλο σου – Κέρκυρα

Ηλίας Ραϋμόνδης, Ειδικός στην Επικοινωνία Σκύλων και Ανθρώπων

Τηλέφωνο:  693 7063 485